Header Latest

AROWANA

| Sunday, October 18, 2009

Pengenalan Arowana

Kelisa atau dikenali sebagai arowana merupakan raja ikan hiasan eksotik air tawar yang berada dalam kelas yang tersendiri, bermutu tinggi dan bersifat eksklusif. Di Indonesia, ikan karnivor yang sedang diancam kepupusan ini dikenali sebagai peyang, tangkelesa, kelesa, siluk, kahyangan dan pelbagai nama lain.

Bagi masyarakat Cina pula ikan bernilai tinggi ini popular sebagai dragon fish atau ikan naga kerana bersisik dan bersesungut besar yang menyerupai naga Cina. Dalam dunia perdagangan ikan hiasan, kelisa yang sering mencari makanan di permukaan air ini lebih dikenali sebagai dragon bonytongues yang bermaksud lidah tulang.

Ikan kelisa mempunyai kepala yang agak bertulang, badan memanjang yang dilitupi sisik besar, sirip dorsal dan dubur yang mempunyai sinar lembut dan agak panjang serta sirip pektoral dan ventral yang kecil. Ikan kelisa mendapatkan oksigen melalui udara yang disedut ke dalam pundi renang yang berkedut dan mempunyai kapilari seperti tisu peparu.

Kelisa atau arowana terbahagi kepada sepuluh spesies iaitu tiga spesies dari benua Amerika Selatan, satu spesies dari Afrika, dua dari Australia dan empat spesies dari benua Asia. Di Malaysia, spesies yang paling popular dan mendapat permintaan tinggi daripada penggemar ikan hiasan eksotik ini ialah spesies Kelisa Emas Malaysia iaitu Malaysian Golden atau Asian Bonytongue (scleropages formosus).

Milik Jenis : Arowana Emas Malaysia (Malayan Bonytounge)
Kategori : Super High Back
Tarikh Lahir : 25 Julai 2009
Tarikh Beli : 25 September 2009 (2 bulan)
Punca : Ladang Arowana Bukit Merah, Perak.
Harga : RM450.00

0 Maklum Balas:

"Mantera Jiwa Penyembuh Lara Dunia"