Header Latest

RED AROWANA

| Tuesday, November 3, 2009

Arowana Merah

Arowana merah terbahagi kepada dua sub variasi iaitu Arowana Merah Cili (Chilli Red) dan Arowana Merah Darah (Blood Red). Kedua-dua sub variasi ini digelar sebagai Arowana Super Red oleh para pengeksport dan pengimport setelah melalui proses hibridisasi atau kacukan.

Arowana Merah Cili (Chilli Red)

Bentuk Tubuh dan Warna Sesirip : Tubuh kelihatan agak melebar dan berkepala agak mengecil. Konfigurasi dari bahagian badan ke bahagian kepala pula kelihatan agak melandai atau melengkung. Kesemua sektor sesirip iaitu sepasang sirip pektoral, sepasang sirip pelvik, sirip anal, ekor dan sirip dorsal berwarna merah garang sementara ekornya berbentuk agak lebar serta berbentuk menajam di bahagian hujungnya.

Warna Sisik : Warna sisik ialah merah saga pegun bagi yang telah matang atau dewasa dan meliputi dari sektor tebing sesisik (bingkai sisik) hingga ke bahagian kedua-dua permukaan sektor pipi (tompokan merah di kedua-dua belah sektor pipi). Warna sisik seakan-akan hijau tua dan agak kelihatan pada permukaan sektor teras sesisiknya tanpa imbasan kilauan (tidak seperti Kategori Arowana Emas). Kedua-dua bebola mata arowana jenis ini berwarna agak kekuning-merahan serta berukur lilit agak besar, manakala warna paling asas bermula dari sektor kepala ke bahagian puncak lazimnya hijau tua-kecoklatan.


Arowana Merah Darah (Blood Red)

Bentuk Tubuh dan Warna Sesirip : Tubuh arowana jenis ini agak gempal serta kelihatan memanjang dan langsing. Konfigurasi dari bahagian badan ke bahagian kepala kelihatan agak meruncing atau menirus dan bersaiz normal. Kesemua sektor sesirip iaitu sepasang sirip pektoral, sepasang sirip pelvik, sirip anal, ekor dan sirip dorsal adalah berwarna merah pekat sementara ekornya berbentuk melebar dan membulat di bahagian hujungnya.

Warna Sisik : Sisik arowana jenis ini merah pekat pegun bagi yang telah matang dan meliputi dari sektor tebing sesisik (bingkai sisik) hingga ke bahagian kedua-dua permukaan sektor pipi. Warna seakan-akan biru tua agak kelihatan pada permukaan sektor teras sesisiknya tanpa imbasan kilauan. Kedua-dua bebola matanya berwarna agak kuning kemerahan serta berukur lilit agak mengecil jika dibandingkan dengan Chilli Red, manakala warna paling asas bermula dari sektor kepala ke bahagian puncak juga lazimnya hijau tua kecoklatan.

Milik Jenis : Arowana Emas Malaysia (Malayan Bonytounge)
Kategori : Super High Back
Tarikh Lahir : 25 Julai 2009
Tarikh Beli : 25 September 2009 (2 bulan)
Punca : Ladang Arowana Bukit Merah, Perak.
Harga : RM450.00

1 Maklum Balas:

Syed Norzalman said...

Artikel diperoleh dan diubah suai daripada http://bonytongue2000.tripod.com/arowanaasia.html/

"Mantera Jiwa Penyembuh Lara Dunia"