Header Latest

MUKIM BERANANG

| Thursday, November 5, 2009

Asal Usul Kampung Jalan Enam Kaki

Kampung ini telah diterokai pada tahun 1914 oleh sekumpulan peneroka yang berhijrah dari Negeri Sembilan dan dari semasa ke semasa jumlah penghijrahan penduduk dari luar ke kampung ini semakin meningkat. Pada ketika ini, kampung tersebut tidak mempunyai nama yang khusus dan sistem perhubungan utama yang menghubungkan Seremban ke Kuala Lumpur ialah jalan kereta api.

Penduduk kampung hanya menggunakan jalan denai yang menghubungkan antara satu kampung dengan kampung yang lain kerana pada ketika itu masih tiada sistem jalan raya. Memandangkan stesen kereta api terletak di pekan Bangi, maka jalan denai di kampung ini menjadi laluan utama para penduduk.

Penggunaan jalan darat yang semakin penting dan pertambahan penduduk di kawasan itu telah menyebabkan kerajaan British membina jalan baru melintasi kampung ini selebar enam kaki. Setelah pembinaan jalan ini siap, kerajaan British telah melantik empat orang pekerja untuk memastikan jalan ini sentiasa dalam keadaan baik. Dengan persetujuan penduduk kampung dan kerajaan British, kampung ini telah dinamakan Kampung Jalan Enam Kaki.

1 Maklum Balas:

Syed Norzalman said...

Sumber bahan daripada Unit Perancang Ekonomi Negeri Selangor Darul Ehsan (UPEN)

"Mantera Jiwa Penyembuh Lara Dunia"