DIET AROWANA

| Saturday, December 5, 2009

Diet Arowana

Arowana adalah spesies ikan pemaging (carnivorous). Dalam habitat liar, makanan ruji ikan arowana terdiri daripada serangga, ikan-ikan kecil (meadow fishes), udang-udang kecil (shrimps), cacing dan amfibia kecil. Makanan mentah amat digemari arowana tetapi ikan spesies ini juga boleh dilatih untuk menerima pelbagai jenis makanan alternatif yang lain. Mempelbagaikan menu makanan arowana adalah satu kemestian bagi mengelakkan kekurangan zat-zat makanan yang merupakan sumber utama tumbesaran arowana.

Arowana kecil (bawah 15sm) harus diberi makan sebanyak tiga kali sehari, arowana muda (15-35sm) sebanyak dua kali sehari dan arowana dewasa (35sm ke atas) pula sekali sehari atau berselang sehari. Ikan hidup yang tinggi kandungan lemak perlu dijadikan menu kepada arowana dalam jarak masa tertentu bagi mengelakkan permasalahan sindrom bermata jatuh (down-eyed syndrome). Jika arowana diberi makan berlebihan (over fed) dalam jangka waktu yang berterusan akan menyebabkan ikan peliharaan eksotik ini mula kehilangan selera untuk makan dan cara mengatasi masalah ini adalah dengan melaparkan arowana iaitu tidak diberi makanan selama beberapa hari. Selain itu, jika arowana kerap diberi makan berlebihan dipercayai akan memendekkan jangka hayat arowana tersebut dan memudaratkan keupayaan ikan arowana itu untuk membiak.


Makanan hidup secara umumnya lebih berzat berbanding makanan yang telah diproses berbentuk batangan (stick foods) dan butiran (pellets) di pasaran. Namun begitu, risiko penyebaran wabak penyakit adalah lebih tinggi apabila makanan hidup dijadikan sebagai menu arowana. Sehubungan dengan itu, makanan-makanan hidup yang dipilih haruslah dikuarantin beberapa hari sebelum diberi kepada arowana.

1 Maklum Balas:

alif hilmi said...

trima kasih info

"Mantera Jiwa Penyembuh Lara Dunia"