Header Latest

GREEN AROWANA

| Tuesday, November 10, 2009

Arowana Hijau

Arowana Hijau terbahagi kepada dua sub variasi iaitu Arowana Hijau Biasa (Common Green) dan Arowana Ekor Kuning (Yellow Tail). Kedua-dua sub variasi ini merupakan spesies arowana yang mampu dimiliki oleh kebanyakan penggemar ikan hiasan eksotik ini.

Arowana Hijau Biasa (Common Green)

Bentuk Tubuh dan Warna Sesirip : Tubuh kelihatan agak membujur dan sedikit memendek (spesies arowana Asia terpendek dalam genus Osteoglossidae - Osteoglossiformes - Scleropages Formosus). Kesemua sektor sesirip iaitu sepasang sirip pektoral, sepasang sirip pelvik, sirip anal, ekor dan sirip dorsal berwarna hijau tua - kekelabuan. Ekor arowana spesies ini pula agak melebar dan membulat di bahagian hujungnya.

Warna Sisik : Warna sisik putih pudar yang telus cahaya bagi arowana dewasa dan meliputi dari bahagian abdomen hingga ke aras jaluran kelima. Arowana jenis ini tidak memiliki variasi warna yang begitu menonjol berbanding spesies-spesies utama Arowana Asia yang lain. Kedua-dua bebola mata ikan arowana jenis ini berwarna jernih kekuningan dan adakalanya sedikit kemerahan, bergantung kepada generasi habitat asalnya. Arowana Hijau Biasa juga berukur lilit agak besar dan warna paling asas bermula dari sektor kepala ke bahagian puncak lazimnya berwarna coklat tua.


Arowana Ekor Kuning (Yellow Tail)

Bentuk Tubuh dan Warna Sesirip : Tubuh arowana jenis ini agak sama seperti Arowana Hijau Biasa (Common Green). Kesemua sektor sesirip iaitu sepasang sirip pektoral, sepasang sirip pelvik, sirip anal, ekor dan sirip dorsal adalah berwarna kuning terang bercampur sedikit jejalur kehijauan.

Warna Sisik : Sisik arowana jenis ini putih pucat yang agak telus cahaya meliputi dari bahagian abdomen hingga ke aras jaluran sesisik kelima dan bahagian-bahagian yang lain sama keadaannya seperti Arowana Hijau Biasa.

Milik Jenis : Arowana Emas Malaysia (Malayan Bonytounge)
Kategori : Super High Back
Tarikh Lahir : 25 Julai 2009
Tarikh Beli : 25 September 2009 (2 bulan)
Punca : Ladang Arowana Bukit Merah, Perak.
Harga : RM450.00

0 Maklum Balas:

"Mantera Jiwa Penyembuh Lara Dunia"