Header Latest

DIET AROWANA : SERANGGA

| Wednesday, December 9, 2009

Serangga

Cengkerik: Cengkerik adalah sejenis makanan yang berkhasiat untuk arowana dan risiko penyebaran wabak penyakit juga rendah. Saiz cengkerik yang hendak diberikan kepada arowana haruslah sesuai dengan saiz arowana dan sebaik-baiknya kaki cengkerik yang berduri halus dibuang sebelum diberikan kepada anak-anak arowana bagi mengelakkan kecederaan usus. Untuk keselamatan arowana peliharaan, cengkerik yang hendak diberikan juga perlu diperoleh daripada penternak cengkerik sahaja iaitu yang ada dijual di kedai ikan kerana dibimbangi cengkerik liar telah dicemari dengan racun serangga perosak. Sebagai pemelihara arowana yang bijak, kita juga boleh memberi makan cengkerik-cengkerik dengan makanan bervitamin seperti lobak merah sebelum diberikan kepada arowana. Ini adalah cara terbaik bagi memindahkan khasiat kerana Vitamin A daripada lobak merah mampu meningkatkan warna arowana terutama sekali arowana kategori Merah.

Lipas:
Sama seperti cengkerik iaitu jangan sesekali memberi lipas yang telah mati kepada arowana kerana dikhuatiri lipas tersebut telah dicemari racun serangga. Sebaik-baiknya lipas yang ingin diberikan kepada arowana dikuarantin terlebih dahulu dalam beberapa hari untuk memastikan lipas-lipas tersebut tidak dicemari kerana lipas yang telah dicemari racun serangga pasti akan mati dalam tempoh kuarantin.

Lipan: Lipan merupakan antara makanan yang digemari arowana dan merupakan makanan yang sangat berkhasiat. Lipan sering digunakan di Asia bagi tujuan meningkatkan warna arowana. Namun begitu, keupayaan untuk mendapatkan lipan adalah rendah dan harga di pasaran juga agak tinggi berbanding jenis makanan arowana yang lain.

0 Maklum Balas:

"Mantera Jiwa Penyembuh Lara Dunia"