Header Latest

RINCHING TENGAH

| Saturday, November 14, 2009

Asal Usul Rinching Tengah

Kampung Rinching Tengah dipercayai telah diterokai sekitar tahun 1910 oleh sekumpulan tiga orang asli yang digelar 'sakai' seperti menurut cerita peneroka awal kampung ini. Dalam usaha membersihkan hutan untuk dijadikan kawasan penempatan, kumpulan orang asli ini telah digemparkan dengan kedatangan sekumpulan harimau.

Oleh kerana berasa amat takut, ketiga-tiga orang asli ini telah lari lintang pukang untuk menyelamatkan diri sehingga ada yang terkencing sewaktu berlari. Setelah keadaan reda, mereka telah berbincang mengenai nama bagi kampung yang baru dibuka itu lalu mereka telah mengaitkan topik perbincangan mereka dengan kejadian kedatangan harimau itu.

Perkataan 'kencing' telah digunakan berdasarkan peristiwa terkencing semasa menyelamatkan diri mereka yang akhirnya disebut sebagai 'Rinching. Perkataan 'Tengah' pula adalah berdasarkan kedudukan kampung ini yang terletak di tengah-tengah antara dua mukim iaitu Mukim Semenyih dan Mukim Beranang.

Oleh itu, kampung ini telah diberi nama Kampung Rinching Tengah sehingga ke hari ini. Selepas kampung ini diterokai oleh kumpulan orang asli tersebut, penduduknya telah bertambah dengan penghijrahan orang Jawa dari Pulau Jawa, Indonesia.

2 Maklum Balas:

Syed Norzalman said...

Sumber bahan daripada Unit Perancang Ekonomi Negeri Selangor Darul Ehsan (UPEN)

Anonymous said...

ye ke??aku tanye penduduk kat kg rinching tengah niyh x same mcm yg kau tulis??aku bace kat wikipedia betol plak.....bro,lu tipu!!!

"Mantera Jiwa Penyembuh Lara Dunia"