DIET AROWANA : IKAN

| Friday, January 1, 2010

Ikan

Ikan Hidup: Ikan-ikan umpanan seperti ikan-ikan peragut kecil, anak-anak koi, anak-anak keli, anak-anak toman, dan anak-anak tilapia adalah antara ikan yang boleh digunakan sebagai makanan arowana selagi tidak beracun dan saiznya mudah dihadam. Namun begitu, perhatian perlu diberi kerana terdapat potensi penyebaran wabak penyakit apabila makanan jenis ini digunakan sebagai diet arowana. Justeru, langkah yang bijak adalah dengan mengkuarantin ikan-ikan tersebut bagi mengetahui dan seterusnya mengasingkan ikan-ikan yang sakit.

Untuk memindahkan zat-zat atau unsur-unsur ubatan kepada arowana, ikan-ikan tersebut haruslah diberi makan dengan makanan-makanan yang berzat. Sesetengah ikan seperti ikan mas misalnya, kaya dengan kandungan lemak dan dibimbangi akan mengundang masalah sindrom arowana bermata jatuh. Ikan mas juga dipercayai mengandungi enzim-enzim yang mampu menyusutkan zat-zat dalam tubuh arowana. Oleh itu, cuba jarakkan penggunaan ikan mas atau tidak menggunakan sama sekali ikan jenis ini.

Daging Ikan Segar:
Daging ikan segar juga boleh dijadikan sebagai makanan arowana. Siang selaput lemak ikan itu terlebih dahulu dan dipotong kepada saiz hadaman (kubid). Kemudian, daging ikan tersebut dibilas sebelum diberi kepada arowana bagi menghindari pencemaran sumber airnya. Penggunaan daging ikan beku perlu dielakkan kerana pengenyahan protein akibat proses pembekuan akan menjurus kepada penyakit hati dan kerosakan organ-organ dalaman arowana dalam jangka masa panjang.

Milik Jenis : Arowana Emas Malaysia (Malayan Bonytounge)
Kategori : Super High Back
Tarikh Lahir : 25 Julai 2009
Tarikh Beli : 25 September 2009 (2 bulan)
Punca : Ladang Arowana Bukit Merah, Perak.
Harga : RM450.00

0 Maklum Balas:

"Mantera Jiwa Penyembuh Lara Dunia"